4 квітня 2015 р.

Індивідуально-особистісні якості школяра у професійному становленні

Мета: ознайомити учнів із поняттям «темперамент», розглянути особливості 4-х типів темпераменту, допомогти кожному школяреві визначити власну формулу темпераменту

План заняття
1.     Що таке темперамент.
2.     Визначення типу темпераменту учнів.
3.     Характеристика школярів із різни типом темпераменту.
4.     Питання для обговорення.
Що таке темперамент
Темперамент – це психічна властивість особистості, що характеризується динамікою протікання психічних процесів.
Ще у У ст. до н.е. Гіппократ створив своє вчення про те, що здоров’я визначається правильним поєднанням 4-х основних рідин, які входять до складу людського тіла: крові (латиною «сангвіс»), лімфи (грецькою «флегма»), жовтої жовчі (грецькою «холе») і чорної жовчі (грецькою «мелайна холе»).  Це вчення було прийнято давньою медициною та філософією і панувало в науці протягом двох тисячоліть. Спочатку вважалося, що правильність пропорцій, у яких змішані ці рідини, визначає лише здоров’я людини, а потім таким чином було створено першу класифікацію темпераментів. Упродовж багатьох століть ця класифікація поступово спрощувалася і скоротилася, і в ній залишилися назви лише 4-х темпераментів.
Безумовно, провідна роль у вивченні цієї проблеми належить І.І.Павлову, який вважав, що темперамент – це генотип, тобто природжена, природна особливість нервової системи.
Практична робота. Визначення типу темпераменту учнів (методика Г.Айзенка для підлітків)
Характеристика школярів із різним типом темпераменту
Школярі з холеричним темпераментом запальні, рухливі, ініціативні, самовпевнені. Тому їхні ідеї, часом цікаві, недодумані остаточно. Нетерплячі, і якщо чим-небудь захопляться, то їх важко зупинити. Очікування здатне вивести їх із себе. На уроці вони нетерпляче «тягнуть» руки важко переносять невдачі, впадають в апатію. Характерна мінливість: то не зупинити, то слова не витягнеш. Також швидко переходять від радості до суму, від сміху до гніву. Намагаючись якнайшвидше одержати результат, починають випереджати події, метушитися, не можуть дочитати цікаву книгу, не зазирнувши в кінець, щоб дізнатися, чим усе скінчиться. Рухи швидкі та рвучкі: не беруть, а хапають, не кладуть, а кидають.
Школярі із сангвінічним типом темпераменту добре володіють собою, урівноважені, рухливі. Справляють враження рішучих, оптимістичних і впевнених у своїх силах дітей. Легко пристосовуються до нових обставин, у важких ситуаціях стають зібраними та цілеспрямованими, що часто допомагає їм під час виконання відповідальних робіт. Такі діти добре стримують свої емоції. Мають швидку, голосну мову з живими інтонаціями та мімікою. Часто бувають лідерами серед однолітків, товариські. Люблять жарти, дотепні. Однак мають непостійні смаки та інтереси. Нецікава робота їм нудна. Діти з таким темпераментом працездатні, але не завжди працьовиті.
Школярі із флегматичним темпераментом зазвичай спокійні і незворушні, їхня впевненість ґрунтується на знаннях і розрахунках. Їм не чужа заповзятливість, однак пропонувати нову ідею вони будуть лише після того, як ґрунтовно зважать всі доводи «так» і «проти». Жодна удача не здатна вивести їх із себе. Вони зберігають здатність працювати рівномірно й довго за будь-яких умов. Урівноважені: їх важко скривдити або вивести із себе. Мова спокійна, без емоцій. До нових умов пристосовуються повільно. Нерідко довго вагаються, приймаючи рішення.
Школярі з меланхолійним темпераментом вирізняються нерішучістю, невпевненістю. Вони схильні до побоювань із приводу й без нього. Важко вступають у контакти з новими людьми. Найменша невдача здатна вивести їх із рівноваги. Голос тихий, мова вповільнена. Воліють підкорятися оточуючим. Часто губляться, складають руки, і в такі хвилини їм необхідна підтримка й співчуття оточуючих. Схильні до тривоги.
Крім типів темпераменту, у психології розрізняють тісно пов’язані з ними поняття екстраверсії-інтроверсії, що є характеристикою індивідуально-психологічних відмінностей людини, в основу яких покладено ставлення людини до навколишнього світу.
Екстравертований тип вирізняється спрямованістю особистості на навколишній світ. Екстравертам (сангвініки, холерики) властиві імпульсивність, ініціативність, гнучкість поведінки, товариськість, соціальна адаптованість.
Протилежний тип особистості становлять інтроверти (флегматики і меланхоліки), для яких характерний інтерес до явищ власного внутрішнього світу, нетовариськість, замкненість, соціальна пасивність, схильність до самоаналізу, утруднення соціальної адаптації.
Виокремлюють також амбівертів ( люди, що мають риси екстраверта й інтроверта, тому їх енергія спрямована і всередину, і назовні).
Питання для обговорення
Завдання 1
Спробуйте визначити, який тип темпераменту був у кожного з чотирьох мушкетерів – героїв роману О.Дюма «Три мушкетери».
Завдання 2
Визначте тип темпераменту у відомих казкових героїв (наприклад, Чебурашки, крокодила Гени, Буратіно, Мальвіни, Вінні Пуха, П’ятачка тощо).
Завдання 3
Спробуйте визначити, які професії можуть мати люди, що відносяться до різних типів темпераменту. Які професії їм підійшли б найбільше?
Завдання 4. Психологічний практикум «Мій тип темпераменту і професія»


Підведення підсумків. Заповнення «Щоденника самопізнання»

Немає коментарів: