5 квітня 2015 р.

Усвідомлений вибір професії як запорука життєвого успіху

Мета: сприяти усвідомленню взаємозв’язку між особистими цілями та професійним вибором, актуалізувати процес професійного самовизначення учнів; допомагати учням у визначенні своїх інтересів – основи професійного визначення; збагатити знання підлітків про світ професій.

План
1.     Актуальність вибору професії для кожної людини.
2.     Вправа «Знайомство».
3.     Профорієнтаційна гра «Вгадай професію».
4.     Інформаційне повідомлення «Типи професій».
5.     Вправа-дослідження «Професійна спрямованість».
6.     Обговорення ситуацій.
Актуальність вибору професії для кожної людини
Вибір професії – одне з найбільш відповідальних рішень, які приймає людина у своєму житті. Звичайно, можна перервати навчання, якщо на ІІІ курсі інституту ти зрозумієш, що ця справа – не твоя, а можна за декілька років залишити роботу, яка не подобається. Але час буде втрачено, та й розчарування неминуче. Вибір професії, як і будь-який вибір, - це прийняття рішення при великій кількості альтернативних варіантів та необхідності враховувати різноманітні фактори. Є такий вислів: «Щастя – це коли ранком хочеться йти на роботу, а після роботи – додому».
Відколи живе людство – існує і проблема вибору занять, трудової діяльності, професійної кар’єри. Слово «професія» виникло як найвище, найдосконаліше творіння природи. Це підтверджують найдавніші пам’ятки, знайдені археологами, лінгвістами та істориками. З різних історичних пам’яток відомо, що процес формування суспільних відносин супроводжувався розвитком ремесел, занять, появою різних професій. Відповідно, виникали і проблеми з їхнім вибором, перші прояви невідповідності професії, справи уподобанням. Дуже давно люди збагнули: справжню насолоду приносить лише та праця, яка обирається за власним бажанням, відповідно до інтересів, покликання, здібностей особистості. Всім відома ідея «сродної праці» Григорія Сковороди, відомого українського письменника і філософа, який вважав, що лише праця за покликанням може принести людині щастя.
Вправа «Знайомство»
Всім учасникам пропонується по черзі назвати своє ім’я та професію, яку вони хотіли б отримати. Якщо хтось ще не вирішив – краще не поспішати з вибором, а поміркувати над цим питанням.
Профорієнтаційна гра «Вгадай професію»
Клас об’єднується у дві команди. Перша команда загадує професію і за допомогою іменників та прикметників характеризує її. Друга команда відгадує.
Потім команди міняються ролями.
Психолог наголошує на тому, що вони намагаються вгадати професію, аналізуючи певні її ознаки.
Інформаційне повідомлення «Типи професій»
У світі існує понад 40 тисяч професій. У такому різноманітті складно орієнтуватися. Тому усі професії умовно об’єднали у п’ять груп-типів. За головну класифікаційну ознаку взяли предмет праці – роботу, на яку фахівець витрачає фізичні та інтелектуальні зусилля.
Відповідно виділили категорії професій: «людина-людина», «людина-техніка», «людина-природа», «людина-знакова система», «людина-художній образ». Проаналізуємо особливості кожної категорії професій.
Професії категорії «людина-людина» спрямовані на процеси навчання, виховання, управління, медичне та торгове обслуговування інших людей. Приклади таких професій: екскурсовод, лікар, продавець, вчитель, офіціант тощо. Важливим у роботі цього типу професій є потреба у спілкуванні,  уміння розбиратися в людських взаєминах, гарна пам'ять, терпіння, сталий настрій у процесі роботи з людьми.
Якщо об’єктом праці є різні знаки: цифри, малюнки, схеми, фізичні та хімічні символи, ноти тощо, то такі професії належать до категорії «людина-знакова система». Це професії програміста, топографа, бібліографа, економіста, перекладача художньої та наукової літератури тощо. Людина, яка працює зі знаками, повинна володіти гарним абстрактним мисленням, відтворювальною уявою, уміти добре зосередитись, мати стійку увагу, бути посидючою. 
Професії, пов’язані з образотворчою, музичною, художньою діяльністю належать до типу «людина-художній образ». Це професії модельєра, художника, фотографа, настроювача музичних інструментів тощо. З-поміж найважливіших вимог до них виділяють здібності до мистецтва, творчу уяву, образне мислення, працелюбність, цілеспрямованість.
Професії, пов’язані з живою природою (рослинні та тваринні організми, мікроорганізми), належать до категорії «людина-природа». Це професії ветеринара, рибознавця, мікробіолога, гідромеліоратора тощо. Такий вид професій передбачає ініціативу та самостійність у вирішенні конкретних завдань, творчу уяву.
Категорія «людина-техніка» використовує різноманітну техніку як предмет праці. Сюди належать всі професії, пов’язані з обслуговування техніки, її ремонтом, установкою і налагодженням, виробництвом та збиранням обладнання (водій, механік, слюсар-ремонтник, сталевар тощо). Людина, яка працює з технікою, має відзначатися високою виконавчою дисципліною та акуратністю, мати творчий потенціал, практичне мислення, технічну уяву.
Вправа-дослідження «Професійна спрямованість»
У кожному прямокутнику представлено 4 професії (див. бланк). З 4-х пропонованих професій оберіть ту, яка приваблює вас найбільше, та виділіть її.
Якщо ви не знаєте, чим займається людина тієї чи іншої професії, зверніться по допомогу до дорослих та відповідної літератури.
Таким чином, усього у вас буде виділено 25 професій, по одній в кожному прямокутнику. Потім ви працюєте з бланком по вертикалі. 5 професій ви оцінюєте за 5-бальною шкалою: найцікавіша для вас оцінюється 5-ма балами, найменш цікава – 1бал. І так по всіх стовпчиках. Свої бали ви вписуєте у квадратики всередині прямокутника.
Аналогічно дієте по горизонталі, але тепер бали вписуються у відповідні трикутники.
Після в кожному прямокутнику ви обчислюєте суму чисел у трикутнику і квадратику.
І, нарешті, визначаєте суму балів за кожною з п’яти категорій. Для цього ви сумуєте отримані бали у кожному прямокутнику у тому порядку, в якому вони пропонуються нижче.
«людина-людина» : 1, 10, 14, 18, 22;
«людина-техніка»: 2, 6, 15, 19, 23;
«людина-природа»: 3, 7, 11, 20, 24;
«людина-знакова система»: 4, 8, 12, 16, 25;
«людина-художній образ»: 5, 9, 13, 17, 21.

Порівнюємо отримані результати: там, де сума виявилась найбільшою, можна говорити про схильність учня до тієї чи іншої категорії професій. Результати також визначатимуть напрям подальшої роботи із цим учнем.
Обговорення ситуацій
Учням пропонується розглянути ситуації та висловити свої думки про них.
Ситуація 1
Ми багато сперечалися з подругою – яку професію вибрати. І те начебто, не підходить, і це…
Я точно знаю, куди не піду: на вчителя – не хочу псувати нерви; не піду в хімічне виробництво, тому що від роботи з хімічними препаратами можна втратити здоров’я; на фабрику не піду, бо там перетворишся на робота, виконуючи механічну й одноманітну роботу. Я хочу, щоб на моїй роботі не псувалося здоров’я й було цікаво. Хотілося, щоб вона була пов’язана з тваринами і подорожами.
«Тоді тобі потрібно йти працювати в цирк! – вигукнула подруга і додала, - як на мене – аби лиш отримувати пристойні гроші».
Я потім довго думала. Сумніваюся, чи є в мене талант для цирку. Може, подруга мала рацію, і, якщо нема покликання, треба думати про заробіток?
Питання і завдання
-         Які мотиви вибору професії у дівчат?
-         Який прийом педагогічного впливу був використаний у цій ситуації?
Ситуація 2
Під час зустрічі випускників між хлопцями відбулася так розмова.
Віра – маленька худенька дівчина. Вона вже фармацевт. Слухати, як вона говорить про свою професію – одне задоволення:
-         Ліки, - говорить вона, - це дуже відповідально. Найменша помилка, і навіть страшно подумати, що може трапитися… люди ж можуть отруїтися…я ледве сама не постраждала, так напробувалась…
Вона сипле назвами ліків, рецептами. Хлопці сміються:
-          З тобою неможливо говорити по-людськи, усе латина, і все про ліки.
-         Так це ж моя робота, - усміхається вона.
Серед випускників – ще один майбутній медик – Алла П. Вона буде стоматологом.
-         Алло, чому ти пішла на стоматологічний?
-         Марина вирішила, ну і я з нею.
-         І як, подобається?
-         Так, нічого, тільки багато, знаєте, різних непотрібних предметів. Ну, хоча б англійська. Нащо зубному лікареві потрібна англійська мова? А взагалі, я хочу перейти в стоматологічний технікум. Буду техніком.
-         З університету в технікум? Але навіщо?
-         Набридло вчитися, та й ми проходили практику в поліклініці, і я довідалася, що технік може зробити більше за лікаря.
Обговорення
-         Порівняйте ці два підходи до вибору професії.
-         Яка позиція відповідає вашим особистим переконанням?
Підбиття підсумків
Заповнення «Щоденника самопізнання»

Немає коментарів: