6 квітня 2015 р.

Від самопізнання до професійного вибору

Мета: розглянути особливості поведінки людини на основі властивих їй стійких рис особистості, формувати рефлексивні вміння учнів, мотивувати учнів до самовиховання на основі набутих нових знань про себе відповідно до професійних уподобань.

План проведення заняття
1.     Характер. Типи характеру.
2.     Акцентуація характеру.
3.     Психологічне вивчення акцентуацій характеру.
4.     Практична робота «Розгляд поведінкових ситуацій».
Ключові поняття: характер, типи характеру, акцентуація характеру, поведінка, інстинкт, навички, інтелектуальна поведінка, влада над собою.
Характер. Типи характеру
Характер (з грецької мови означає – риса, ознака, особливість) – це сукупність стійких рис особистості, що визначають ставлення людини до інших людей, до виконуваної роботи, до самої себе. Характер проявляється в діяльності та спілкуванні (як і темперамент) і містить у собі те, що надає поведінці людини специфічний, характерний для неї відтінок.
Характер тісно пов'язаний з іншими сторонами особистості людини, зокрема з темпераментом, який визначає зовнішню форму вираження характеру, накладаючи своєрідний відбиток на ті чи інші його прояви. Протягом всієї історії психології вживали спроби побудови типології характерів.
Ідеї, на підставі яких виділялися типи характерів:
1.     Характер людини формується досить рано в дитинстві та протягом всього її життя є досить стійким.
2.     Сполучення особистісних рис, що входять до характеру, невипадкові. Вони утворюють чітко помітні типи, що дозволяють виявляти і будувати типологію характерів.
3.     Більша частина людей відповідно до цієї типології може бути розділена на наступні групи.
Типи характеру (відтінки):
«Не похвали мене – зіжру». У характері домінує марнославство. З ним можна мати справу, тільки коли йому лестиш. Але не треба намагатися звернути його в іншу віру – він вирішить, що ти йому заздриш.
«Ох, як мені важко!». Хоче, щоб його завжди жаліли. Сподівається привернути до себе увагу і здобути собі похвалу. Якщо він це заслужив – то чому б і ні? Тільки – ретельно дозувати, інакше вдарить у голову.
Як марнолюбна, так і честолюбна людина прагне грати першу скрипку. Якщо це здорове честолюбство, то можна і втриматися від критики. Однак надмірне честолюбство робить із людини огидного кар’єриста, що «піде по трупах», щоб досягти мети. Проявляти дружню участь до таких людей потрібно дуже обережно, оскільки, якщо це їм вигідно, вони можуть зловживати добрими стосунками. З ними найкраще бути нейтрально ввічливими.
Фіалки-скромниці добрі, милі, працьовиті, як мурахи. Ці люди тонко відчувають, а від глузувань людей зарозумілих вони ще більше входять у себе. Фіалки розцвітають непомітно. Вони мають потребу в схваленні та визнанні, у довірі.
Підлесники та підлабузники покликані, так би мовити, з обв’язку служби розсипати люб’язності та компліменти. Необхідно зовсім недвозначно дати зрозуміти, що тобі такі запевнення неприємні. Підлесники небезпечні, оскільки призвуках їхніх хвалебних пісень здатність до мужнього і правдивого самоаналізу швидко зникає.
У стані бойової тривоги постійно перебувають понадобережні та недовірливі люди. Вони ретельно стежать за всім, змушуючи інших «тягати каштани з вогню».  Установити з ними близький контакт непросто, але слід спробувати переконати їх у своїх добрих намірах.
Для властолюбних існує тільки воля. Вони не терплять критики і заперечень, вважаючи, що добре лише те, що роблять вони. Від розумної і добре продуманої аргументації вони не завжди можуть відмахнутися. Якщо ж це не допомагає, слід озброїтися іронією.
На квітневу погоду мало звертають увагу, так і настрою примхливої людини не слід надавати великого значення.
Запальність, як і примхи, свідчать про недостатнє самовладання. Спілкуватися треба спокійно, дипломатично, проявляючи певну поступливість.
Ледачим і флегматичним не можна ніколи давати спокою, вони вам будуть по-справжньому вдячні, хоча спочатку їм ваша наполегливість жахливо не подобалася.
«Як би чого не вийшло». Складний, неприємний і слизький тип характеру. Непостійні і ненадійні люди, не мають своєї думки та точки зору, орієнтуються на тих, хто може бути їм корисний. Не користуються повагою в людей порядних.
Деякі вважають себе восьмим чудом світу. На фанфаронство таких типів не слід звертати увагу, треба займатися своєю справою, дотримуючись ввічливості.
«Ідеальні люди». Поводяться скромно, хоча і усвідомлюють свою силу. Вони повні гідності, але в той же час ввічливі та привітні. У них завжди гарний настрій, вони здатні захоплюватися, не перехоплюючи через край. Твердо дотримуються своєї думки, не нав’язуючи її іншим.
Акцентуація характеру
Акцентуація характеру (з латинської мови – наголос) – надмірна виразність окремих рис характеру, їхнє сполучення, при якому спостерігається відхилення в психології і поведінці людини, що не виходять за межі норм і межують з патологією. Такі акцентуації як тимчасові стани психіки найчастіше спостерігаються в підлітковому та ранньому юнацькому віці. При дорослішанні дитини особливості її характеру, що виявилися в дитинстві, залишаються досить вираженими, втрачають свою гостроту, але з віком знову можуть чітко виявитися.
Відповідно до теорії «акцентуйованих особистостей», існують риси особистості, які самі по собі ще не є патологічними, але за певних умов можуть розвиватися в позитивному або негативному напрямку. Риси ці є ніби загостренням певних індивідуальних властивостей, що притаманні кожній людині. Класифікація характерів за ознакою загострення деяких його рис була запропонована німецьким вченим К.Леонгардом. ця класифікація не є суто науковою, оскільки вона заснована на оцінці стилю спілкування людини:
Гіпертимні – люди, схильні до підвищеного настрою, оптимісти, швидко переключаються з однієї справи на іншу, не доводять розпочатого до кінця, недисципліновані, легко потрапляють під вплив неблагополучних компаній, підлітки схильні до пригод, романтики, не терплять влади над собою, не люблять, коли їх опікують, спостерігається тенденція до домінування, лідерства.
«Застряючі» - схильність до «застряю чого ефекту», до маревних реакцій, люди педантичні, злопам’ятні, довго пам’ятають образи, гніваються, ображаються, нерідко на цьому ґрунті можуть з’явитися настирливі ідеї, ці люди дуже одержимі однією ідеєю, занадто спрямовані, «вперті в одне», «зашкалені». В емоційному відношенні ригідні, іноді можуть проявляти агресію.
Емоційні – люди, у яких перебільшено проявляється емоційна чутливість, різко змінюється настрій із незначного для оточуючих приводу, від настрою залежить усе: і працездатність, і самопочуття. У них тонко організована емоційна сфера, здатні глибоко відчувати і переживати, у любові ранимі, як ніхто інший, украй болісно сприймають брутальність, хамство, вдаються у відчай, якщо відбувається погіршення відносин із близькими людьми.
Педантичні – перевага рис ригідності й педантизму, їм важко переключатися з однієї емоції на іншу, люблять, щоб усе було на своїх місцях, щоб люди чітко формулювали свої думки (крайній педантизм), ідея порядку й акуратності стає головним сенсом життя, бувають періоди депресії, коли все їх дратує, можуть проявляти агресію.
Тривожні – люди меланхолійного або холеричного складу з дуже високим рівнем тривожності, невпевнені в собі, недооцінюють свої здібності, лякаються відповідальності, побоюються всіляких неприємностей для себе і своїх рідних, не можуть угамувати свої страхи і тривогу, «притягаючи» до себе і близьких реалізацію своїх страхів і побоювань.
Циклотимні – люди з різкими перепадами настрою, гарний настрій – короткий, поганий – тривалий, при поганому настрої поводяться як тривожні, швидко стомлюються, впадають у відчай від неприємностей, аж до спроб самогубства, при гарному настрої поводяться як гіпертимні.
Демонстративні – люди, у яких дуже виражений егоцентризм, прагнення бути постійно в центрі уваги («нехай ненавидять, аби тільки не були байдужими»), таких людей багато серед артистів; якщо немає здібностей, щоб виділитися, вони привертають увагу антисоціальними вчинками, щоб прикрасити свою особу, можуть брехати, схильні одягати яскравий, екстравагантний одяг, вміють захопити інших людей і повести за собою.
Збудливі – люди, схильні до підвищеної імпульсивної реактивності в сфері потягу, в основі поведінки лежать потяги, інстинкти та неконтрольовані спонуки, що призводять до розрядки в більшій мірі фізичної, ніж духовної.
Дистимічні – люди, схильні до розладів настрою. Протилежність гіпертимності, настрій знижений, песимісти, мають похмурий погляд на речі, стомлюваність, швидко виснажується в контактах і віддає перевагу самотності.
Екзальтовані – люди, схильні до афективної екзальтації, є ті самі прояви, що й у демонстративних, але в демонстративних через характер, а в екзальтованих – на рівні емоцій – від темпераменту, можливий релігійний екстаз.
Практична робота. Психологічне вивчення акцентуацій характеру (методика К.Леонгарда)
25 правил процвітаючих людей
Німецькі експерти вважають, що формула успіху для всіх незмінна, і тому можливість зробити кар’єру для всіх однакова, для цього треба лише засвоїти і застосовувати наступні рекомендації:
Розвивай силу волі. Не чекай, коли тебе хто-небудь розкриє, розвивайся сам, повторюй про себе: «Я хочу, я можу, я зроблю». Успіх приходить до тих, хто його домагається.
Підглядай і навчайся. Постарайся зрозуміти, що люди, які домоглися успіху, роблять не так, як ти. Вся справа в самовіддачі, витримці старанності.
Переслідуй свою мету. Сформулюй конкретну ідею, а не вдавайся до туманних мрій. Це зміцнює волю. Виникає затримка – встанови, чим вона викликана. Візьми новий розбіг, але ніколи не випускай з уваги ціль.
Визнач пріоритет в особистому житті. Можна виступати в різних ролях: ученого, спортсмена, колекціонера, але не всіх одночасно. Подумай, що для тебе важливіше. Хто кидається всюди, заздалегідь приречений на невдачу.
Визнач пріоритети в роботі. Вибирай начальника, який вміє бути ефективним. Якщо йому це вдається, прагни до тієї самої мети, що й він.
Працюй за планом. Увечері записуй справи на завтра. Довгострокові справи теж слід готувати заздалегідь.
Учися говорити «ні». Це не завжди зручно, але бути приємним у всіх відносинах – напружена робота, яка не кожному до снаги.
Подобайся сам собі. Спробуй зрозуміти свої кращі якості і культивуй їх. Подумай, чим привернути до себе увагу шефа. Чесно назви вголос свої слабкості. Хто дурить себе, ніколи не досягне успіху.
Стеж за часом. Усвідом, який час для тебе найбільш продуктивний. Не витрачай ті дорогоцінні години на всілякі дрібниці. Рутинні справи можна виконати, коли розслаблюєшся. Відзнач, на що гаєш час.
Запитуй себе: «Чи дійсно потрібно те, що я збираюся робити».
Приборкуй стрес. Постарайся зрозуміти його причини. Відкинь сумніви, не бійся вступати у суперечку. Краще сказати:»Не вийшло, спробую ще раз». Змирись зі стресом, якщо не можеш його подолати. Якщо працюєш на повних оборотах, не скигли, а спробуй смакувати цей стан.
Рухайся. Хто хоче чогось досягти, повинен бути у формі. Плавай, гуляй, не давай застоюватися тілу та духу.
Розвивай позитивне мислення. Песимізм не поліпшує якості життя. Говори: «Хочу більшого!»
Будь рішучим. Спочатку поміркуй, у чому проблема. Потім перевір, які засоби маєш. Проконсультуйся з усіма, хто бере участь у вирішенні цієї проблеми. Врахуй всі «за» і «проти». І тоді приймай рішення. Проконтролюй результат.
Розподіляй обов’язки. Будь ти начальник чи підлеглий, поділися з іншими частиною своєї відповідальності, використовуй енергію й інтелект інших у своїх цілях.
Заохочуй інших. Надихай на корисні вчинки колег, друзів. Випромінюй гарний настрій.
Нічого не відкладай. Краще прийняти неправильне рішення, ніж мучитися невідомістю. Те, до чого лежить душа, роби негайно.
Прислухайся до інших. Будь цікавим до думок інших, колекціонуй суперечливі висловлювання. Вислухай іншого, перш ніж почнеш говорити сам. Нікого не перебивай.
Будь завбачливим. Подумай заздалегідь, які перешкоди тебе очікують. Це економить час і енергію. Врахуй ступінь ризику. Тоді тебе не просто буде збити зі шляху.
Довіряй власним відчуттям. Розум не все сильний. Фантазуй. Геніальним ідеям нерідко передували фантазії.
Будь скромним. Гордість і боягузтво, що заважають визнати власну помилку, не приваблюють успіху. Слухай поради і критику – це шлях до успіху.
Будь нескромним. Намагайся піднімати планку вище за свої можливості. Але це відноситься тільки до наміченої мети.
Хвали інших і домагайся похвали для себе. Не економ на добрих почуттях. Але якщо успіхом люди зобов’язані тобі, грамотно скажи про це.
Не бійся взяти на себе занадто багато. Під час плутанини зберігай холоднокровність. Найцінніша якість процвітаючого менеджера – залишатися спокійним, коли інші нервуються.
Практична робота
«Розгляд конкретних поведінкових ситуацій»
Мета роботи: формувати рефлексивні вміння учнів; мотивувати учнів до самовиховання на основі набутих нових знань про себе.
Хід роботи
Інструктування учнів щодо виконання роботи, постановка мети.
Рольова гра. Обговорення ситуацій
Обговорення варіантів вирішення ситуацій.
Ситуації для обговорення
Завдання 1
До вас прийшов товариш, який живе далеко від вас, за книгою, яку ви йому обіцяли, але забули вчасно підготувати її, треба довго шукати.
Як ви діятимете і що запропонуєте товаришеві?
Завдання 2
Батьки дарують вам на день народження хутряну шапку, від якої ви в захваті. Ви знаєте, що батько довго збирав гроші, щоб купити її. Ви раді новій шапці. Але коли ви приходите в ній до університету, хтось зі знайомих говорить: «Де ти роздобула цей жах?» реакція іншого не краща: «Ого! З якого це чудо-звіра зроблена твоя шапка?».
Якби так відбулося, як би ви зробили?
Завдання 3
Ви прийшли до театру. І от у найнапруженіший момент спектаклю, коли всі зосереджено стежать за ходом розвитку дії, хтось, хто сидить неподалік, починає переговорюватися зі своїм сусідом, сміятися. А хтось, ледве не за вашою спиною, пригощається цукерками і шарудить папером.
Що ви відчуваєте? Як ви вчините в такій ситуації?
Завдання 4
Ви чуєте бесіду двох популярних у класі дівчат про вашу найкращу подругу. Вас злить те, що вони говорять про неї гидотну, але ви знаєте, що вони почнуть ставитися до вас із підозрою, якщо стати на її захист.
Як би ви захотіли зробити?
Завдання 5
Тимур дуже відставав із математики. За партою перед ним сиділа Таня – відмінниця з усіх предметів. Зовні вона не відрізнялася ні яскравістю, ні привабливістю. До того ж на тлі шумних і говірких однокласників вона здавалася тихою і скромною. Під кінець року, перед випуском, Тимур запанікував. Він всіма силами шукав спосіб скласти математику добре. Через якийсь час він почав робити Тані знаки уваги і подарував їй до дня народження квіти. Він часто став підходити до неї на перервах, намагаючись її розважити, розповідав смішні історії. Ніхто не приділяв Тані такої уваги, тому тепер їй здавалося, що вона Тимурові по-справжньому подобається. На випускних іспитах Тимур повністю переписав її роботу і одержав з математики «відмінно».
Чи може існувати добро без зла?

Підбиття підсумків роботи. Заповнення «Щоденника самопізнання»

Немає коментарів: