28 березня 2015 р.

Використання фізкультхвилинок на уроках української мови

Сьогодні здоров’я визнано складним феноменом глобального значення, який включає комплекс соціальних, економічних, біологічних, медичних  та інших аспектів. Тому виховання здорової людини, охорона її здоров’я є однією із основних проблем сучасного навчального закладу.

 Працюючи в школі сприяння здоров’ю, ми, вчителі цієї школи, це дуже добре розуміємо й постійно  шукаємо та знаходимо такі форми та методи роботи з дітьми, які допомагають їм адаптуватися в мінливих життєвих умовах, самостійно здобувати необхідні  знання, працюючи  над  саморозвитком. Ми приділяємо велику увагу здоров’язбереженню, здоров’язміцненню та здоров’явідновленню наших учнів. 
 Сьогодні загальновідомо, що вирішення проблеми збереження власного здоров’я закладено в самій людині. Тому шкільні уроки, в тому числі й уроки мови, повинні дати нашим учням знання і розуміння проблем формування, збереження, зміцнення та відновлення здоров’я, навчити дотримуватись правил здорового способу життя.

      Як проводиться робота по збереженню здоров’я учнів на уроках української мови?

Сучасний урок української мови характеризується великою інтенсивністю та вимагає від учнів концентрації уваги, напруження сил. Швидка втомлюваність на уроках словесності викликана специфікою предмета: необхідністю проведення великої кількості тренувальних вправ.
 Для досягнення високої ефективності уроку слід враховувати фізіологічні та психологічні особливості дітей, планувати  такі види роботи, які б знімали втомлюваність. Досвід роботи з дітьми різного віку, аналіз їх поведінки та рівня засвоєння матеріалу, який вивчається, підказують,  що під час планування та проведення уроку рідної мови вчителю просто необхідно включати багатократні зарядки-релаксації. Мета таких зарядок-релаксацій – зняти напругу, дати учням невеличкий відпочинок, викликати позитивні емоції, гарний настрій, що веде до кращого засвоєння матеріалу.
Види релаксації можуть бути різними:
·        рухи,
·        ігри,
·        співи,
·        фізкультхвилинки.
Слід пам’ятати, що під час проведення релаксації не потрібно ставити перед учнями завдання запам’ятовувати мовний матеріал. Релаксація повинна звільняти учня на деякий час від розумового напруження.
 З метою збереження фізичного здоров’я учнів, я на своїх уроках використовую різноманітні фізкультхвилинки та вправи-енергізатори українською мовою. Ці оздоровчі хвилинки в середніх та старших класах тривають протягом 3-5 хвилин. Вони підсилюють обмін речовин в організмі, підвищують концентрацію уваги, покращують поставу. У виборі вправ для фізкультхвилинок я керуюсь наступним: вправи повинні охоплювати великі м’язові групи та бути простими у виконанні. Найдоцільніше проводити їх, коли з’являються перші ознаки втоми: знижується розумова активність, порушується увага.  
Форми  організації та проведення фізкультхвилинок бувають різними. Вони залежать, перш за все, від вікових особливостей учнів, теми уроку  та умов, в яких він проводиться.
Раз – підняти руки вгору,
Два –нагнутися додолу,
Не згинайте, діти, ноги,
Як торкаєтесь підлоги,
Три, чотири – прямо стати,
Будем знову починати.
Хто зуміє присідати
І ногам роботу дати?
Раз – піднялись, два – присіли,
Хай мужніє наше тіло.
Хто втомився присідати,
Може вже відпочивати.
Руки в боки, руки так,
Руки вгору, як вітряк.
* * *
Хто ж там, хто вже так втомився,
І наліво нахилився?
Треба дружно всім нам встати
Фізкультпаузу почати.
Сонце спить, небо спить
Навіть вітер не шумить.
Рано-вранці сонце встало
Всіх промінням привітало.
Хмарка сонечко закрила
Слізки срібнії зронила.
Ми ті слізки пошукаємо,
У травичці позбираємо.
Можна, наприклад,  проводити такі фізкультхвилинки, трансляція яких відбувається шляхом використання комп’ютера та мультимедійного екрану. Тож в процесі виконання даної фізкультхвилинки будуть задіяні такі фактори впливу на психіку дитини, як музика та кольори, в поєднанні з рухами, які в великій мірі сприяють підвищенню позитивного емоційного настрою на уроці.
На уроках української мови учні пишуть диктанти та твори на тему збереження  здоров’я та профілактики негативних проявів у поведінці дітей: «Бережи  здоров’я змолоду», «Молодь за здоровий спосіб життя», «Чи відомо тобі, що таке  здоров’я?», «Дещо про шкідливі звички», «Твій вибір – твоя відповідальність» та ін. 
Важливе місце серед профілактичних вправ на уроках словесності займають комплекси для відпочинку очей, рук тощо.
Комплекс вправ гімнастики для очей
1. Швидко покліпати очима, заплющити очі та посидіти спокійно, повільно рахуючи до 5. Повторити 4 -5 разів.
2. Міцно замружити очі. Порахувати до 3, відкрити очі та подивитися вдалечінь. Порахувати до 5. Повторити 4 – 5 разів.
3. У середньому темпі проробити 3 – 4 кругових рухів очима в правий бік, стільки ж само - у лівий. Розслабивши очні м’язи, подивитися вдалечінь – на рахунок 1 – 6. Повторити 1 – 2 рази.
4. Витягнути руку вперед. Подивитися на вказівний палець витягнутої руки на рахунок 1 – 4. Потім перенести погляд вдалечінь на рахунок 1 – 6. Повторити 4 – 5 разів.
В цілому ж хочу відзначити, що проведення  різноманітних оздоровчих хвилинок дозволяє використовувати час уроку більш інтенсивно та результативно. Після них учні стають більш активними, їхня увага активізується, з’являється зацікавленість в подальшому засвоєнні знань.
Головним в їх проведенні є зацікавленість учнів в збереженні власного здоров’я. Хвилинки сприяють й збереженню психічного здоров’я учнів. Діти більше спілкуються один з одним, вчаться допомагати та підтримувати один одного, що впливає на зміни їх комунікативної культури.


Немає коментарів: