18 серпня 2015 р.

Пошуки нових форм проведення занять з української мови у вищій школі на нефілологічних факультетах


Н. Кострицяканд. пед. наук, доцент кафедри української мови Національного аграрного університету, м. Київ
Новий статус української мови в Україні зобов’язує до пошуку ефективних принципів, методів і прийомів, форм її вивчення у вищих закладах освіти на нефілологічних факультетах.
Практика переконує, що традиційні методи і форми навчання студентів не є завжди ефективними. Це пов’язано передусім з тим, що у процесі їх застосування студенти є пасивними учасниками процесу навчання. Тому, на нашу думку, необхідно використовувати нестандартні форми проведення занять з української мови у вищій школі на нефілологічних факультетах. Прикладом нетрадиційної форми контролю може бути проведення підсумкового заняття у формі лінгвістичного КВК (між студентами однієї групи).

Лінгвістичний КВК.
Завдання 1 спрямоване на перевірку не лише засвоєного теоретичного матеріалу, а й на уміння студентів логічно мислити. Членам команд необхідно по черзі дати відповідь на запитання, а з відповідей скласти кросворд.
Запитання:
1. Яку назву має документ, котрий адресується конкретній особі і містить пропозиції взяти участь у події або заході? (запрошення).
2. Документ, який містить прохання особи або установи щодо здійснення своїх прав або захисту інтересів (заява).
3. Документ, у якому особа (установа) вказує на порушення її прав та інтересів з боку іншої особи (установи) і пропонує вжити належних заходів для ліквідації такого порушення (скарга).
4. Розділ мовознавства, що вивчає у межах національної мови суть і специфіку стилів мови, називається (стилістика).
5. Наукове дослідження, в якому висвітлюється одне питання, одна тема, називається (монографія).
6. Перша частина складних слів, що означає: а) великий; б) пов’язаний з вивченням дуже великих за обсягом предметів, величин (макро).
7. Як називають систему загальноприйнятих правил написання слів якої-небудь мови? (орфографія).
8. Яку назву має наукова робота, яку захищають на вченій раді наукової установи для одержання вченого ступеня? (дисертація).
9. Як називається документ, що фіксує домовленість між двома чи кількома партнерами? (угода).
10. Перелік, зведення статистичних даних або інших відомостей, розташованих у певному порядку й за графами — це (таблиця).
11. Як називається членування тексту на складові частини, графічне відокремлення однієї частини від іншої, а також використання заголовків, нумерації та ін.? (рубрикація).
12. Документ, у якому коротко викладаються особисті, освітні та професійні відомості про особу, називають (резюме).
13. Мірило, зразок для порівнювання з чим-небудь має назву (еталон).
14. Фінансове повідомлення про зміни в стані взаємних розрахунків, про переказ грошей, висилання товарів тощо називають (авізо).
Завдання 2. Членам команд підкреслити ключові слова у кожному рядку, записаному на дошці.
Команда 1. Книги, малюнки, портрет, оповідання, папір, текст.
Художній, діалог, науковий, стиль, монолог, форма мовлення.
Анотація, жанр, лексика, термін, монографія, професіоналізм.
Команда 2. Документ, культура, заява, точність, автобіографія, виразність.
Дата, реквізити, відпуск, дублікат, копія, підпис.
Адміністративно-канцелярський, підстилі, будинок, адреса, дипломатичний, вулиця.
Завдання 3 має назву «Чорний ящик». У ящику знаходяться речі, які є необхідними у трудовій діяльності ділової людини. Члени команди повинні відгадати, яка річ знаходиться у ящику, прослухавши її короткий опис (біла смуга у нашому житті — коректор; річ, без якої не можуть обійтись ділові папери — скрепка).
Завдання 4. Відредагувати документи (на ватмані).
Команда 1.
Граматика української мови. Синтаксис. Вихованець І.Р. — К.: Либідь, 1993. — С. 368. Для студентів філологічних факультетів, вузів.
У підручнику розглядаються основні питання синтаксису сучасної української мови: типи синтаксичних одиниць та їх функції, синтаксичні зв’язки, семантики-синтаксичні відношення. Інтерпретацію багатьох синтаксичних явищ подано у світлі функційної теорії. Системно викладено аспекти вивчення синтаксичних одиниць і передусім речення. Детально проаналізовано сукупність синтаксем як мінімальних синтаксичних одиниць, функціювання словосполучень тощо.
Вихованець І.Р. Граматика української мови. Синтаксис. — К.: Либідь, 1993. — 368 с.
У підручнику розглядаються основні питання синтаксису сучасної української мови: типи синтаксичних одиниць та їх функції, синтаксичні зв’язки, семантико-синтаксичні відношення. Інтерпретацію багатьох синтаксичних явищ подано у світлі функційної теорії. Системно викладено аспекти вивчення синтаксичних одиниць і передусім речення. Детально проаналізовано сукупність синтаксем як мінімальних синтаксичних одиниць, функціювання словосполучень тощо.
Для студентів філологічних факультетів вузів.
Команда 2.
Оголошення Оргкомітет НАУ доводить до відома шанувальників класичної музики, що урочистий вечір, присвячений пам’яті українського композитора-шестидесятника Івана Карабеця, відбудеться вісімнадцятого травня 2003 р. о п’ятнадцятій год. у приміщенні актової зали ІІІ-го навчального корпусу.
Запрошуємо всіх бажаючих
Оголошення
До уваги шанувальників класичної музики!
18 травня 2003 р. о 15-й год. у приміщенні актової зали ІІІ-го навчального корпусу відбудеться урочистий вечір, присвячений пам’яті українського композитора-шестидесятника Івана Карабеця.
Запрошуємо всіх бажаючих Оргкомітет НАУ
Завдання 5. Дібрати українські відповідники до поданих слів.
Команда 1. Інформація (повідомлення), імпорт (ввезення товару), делегат (посланець), натура (природа), коментар (пояснення), дискусія (суперечка), біографія (життєпис), нетто (вага без тари), дистанція (відстань).
Команди 2. Бартер (товарообмін), еволюція (розвиток), афіша (оголошення), експорт (вивезення товару), мемуари (спогади), конкуренція (змагання, суперництво), брутто (вага з тарою), пріоритет (перевага), лінгвістика (мовознавство).
Завдання 6. Провідміняти складені кількісні числівники разом з іменником (на дошці): 398 рахунків (для команди 1), 245 гривень (для команди 2).
Завдання 7. Підкреслити правильно вжите словосполучення (на дошці).
Рідна мова — справжнє диво,
Точно в ній вживай слова.
Особливо це важливо, коли мова ділова.
Д. Білоус
Словосполучення для команди 1
Словосполучення для команди 2
Завдання 8. Конкурс капітанів.
Для забезпечення об’єктивності оцінювання відповідей кожного з завдань викладач повинен розробити критерії оцінювання, якими будуть користуватися журі у ході роботи, а зведені результати в балах можна занести до таблиці 1.
Таблиця 1
Зведені результати в балах

Немає коментарів: