2 квітня 2015 р.

Професійно-особистісний калейдоскоп

Мета: підвищити якість допрофільної підготовки учнів; систематизувати знання підлітків про професії; створити умови для прояву творчого й інтелектуального потенціалу учнів; формувати вміння оцінювати й аналізувати предмети, якості і явища з різних точок зору; розвивати комунікативні здібності школярів у процесі презентації власних професійних проектів.

Гра «Подорож у світ професій»
Зміст гри: команди змагаються у розв’язанні інтелектуальних і творчих задач.
Ігрова мета: команда повинна набрати якнайбільше бонусів, а кому це вдасться, - нагороджується «зіркою чемпіона».
Хід гри
Пояснення мети і правил гри
Психолог. Сьогодні у нас – захоплююча подорож у світ професій. Мине кілька років, і кожен із вас повинен буде вибрати свій шлях у величезному дорослому світі. Це означає, насамперед, вибір професії. Існує величезна кількість професій і спеціальностей, а скільки професій знаєте ви? Що більше професій вам знайомі, то ширша можливість вибору, а отже – і більше шансів знайти і вивчити ту професію, у якій саме ви будете віртуозом, досягнете успіху, зможете виявити свою особистість. Наша гра допоможе зрозуміти, наскільки точно ви уявляєте світ професій, дасть нагоду перевірити себе у розв’язанні інтелектуальних задач, застосувати свої знання на практиці. Бажаємо вам творчих успіхів і задоволення від інтелектуальної роботи. Будьте зібраними, цілеспрямованими, наполегливими, упевненими в собі. Щасти вам!
Анкетування (8 хв)
Психолог. Перш ніж ми об’єднаємося в команди, вам необхідно відповісти на запитання анкети. Поки триватиме наше змагання, асистенти переглянуть анкети, щоб розповісти нам про результати, їх ми обговоримо наприкінці гри.
Анкета
1.     Які професії ви вважаєте дуже популярними?
2.     Які професії здаються вам найважчими?
3.     Для одержання яких професій потрібно довше вчитися?
4.     Які професії, на вашу думку, одержати найлегше?
5.     Які професії ви б назвали найпотрібнішими?
6.     Назвіть професії членів вашої родини.
7.     Які 3 професії подобаються вам найбільше?
8.     Яку професію вибрали б для вас батьки?
9.     Яку професію (професії) ви б обрали для себе, якби вибір потрібно було робити негайно?
10.                       Які професії ви б не вибрали у жодному разі? Чому?
11.                       Назвіть професії, що здаються найсучаснішими.
12.                       Якби ви могли обрати професію, незалежно від зовнішніх обставин, то яку?

Формування команд
Команди формуються методом випадкового вибору. При вході в кімнату, де проводиться гра, кожен підліток бере з непрозорого пакета жетончик. Вони трьох кольорів. Відповідно, формуються 3 команди, членами яких стають власники жетонів одного кольору.

Представлення команд
Протягом 5 хв кожна команда повинна визначити свій девіз і презентувати себе. Для цього обирають представника від команди. Девіз вписується в «Картку досягнень», у ній же фіксуватимуться результати виконання конкурсних завдань.

Інтелектуальна гімнастика
Психолог. Тепер час показати свої знання і швидкість мислення. Наш перший конкурс вимагає від вас саме швидкості. Адже в ньому тільки два завдання, на кожне всього 30 сек.
Аналогії. Бліц-конкурс (30 сек)
Дано три слова, перші два пов’язані за значенням. Між третім і одним із запропонованих п’яти існують такі ж відношення. Необхідно знайти 4-те слово і підкреслити його.
Приклад: пісня – співак = картина - …?
А)сліпий, б) художник, в) малюнок, г) водій, е) глядач.
Школа – навчання = лікарня - …?
А) лікар, б) учень, в) лікування, г) установа, е) хворий.
Пісня – композитор = літак - …?
А) льотчик, б) соловей, в) механік, г) конструктор, е) художник.
Паровоз – вагони = кінь - …?
А) потяг, б) пасажир, в) овес, г) віз, е) стайня.

Виключення зайвого. Бліц-конкурс. (30 сек.)
Знайдіть у ряді слів зайве і підкресліть його.
Приклад: витримка, організованість, ініціативність, неуважність, самостійність.
Учитель, психолог, зоолог, екскурсовод, лікар.
Ботанік, біолог, фермер, програміст, лісник.
Художник, артист, письменник, композитор, автослюсар.

Конкурс «Шифр» (4 хв)
Психолог. Діти, ви маєте код, що є ключем до розшифровування назв професій. Перелік цих професій у зашифрованому вигляді вам роздадуть асистенти. За 4 хв ви повинні розшифрувати назви професій і скласти їхній список. Отже, за моєю командою починаємо.
Код та перелік професій для кодування
А-5                               Б-9                         В-3
Г-0                               Д-7                         Є-6
Ж-1                              З-55                        І-77
Й-11                             К-17                       Л-2
М-4                              Н-8                         О-10
П-15                             Р-14                       С-12
Т-20                             У-13                       Ф-16
Х-22                             Ц-18                       Ш-19
Щ-25                            Ю-24                      Я-26
Зашифровані професії (зразки) 16, 10, 20, 10, 0, 14, 5, 16, 1, 13, 14, 8, 5, 2, 77, 12, 20.
Список професій для кодування
Фотограф, журналіст, дизайнер, логопед, хірург, ювелір, радіоінженер, автослюсар, метеоролог, адвокат, продавець, бібліотекар, тренер, психолог, конструктор, архітектор, модельєр, пожежник, співак, окуліст.
(після розшифрування професій пропонується додаткове завдання)
Тапер знайдіть у вашому списку застарілі та сучасні професії. Прокоментуйте свій вибір, обґрунтуйте його. Можливо, ви зможете розповісти про причини появи деяких професій. Така відповідь буде оцінена додатковим балом.

Конкурс «Алфавіт професій» (3 хв)
Ми з вами говорили про існування тисяч різноманітних професій. Скільки професій можете назвати ви? Наш наступний конкурс дозволить з’ясувати це. Ви одержите аркуш, на якому подані перші букви назв професій. Ви повинні спробувати за 3 хв написати якнайбільше професій, що починаються на ці букви.  (учні одержують аркуші А4 з алфавітом, написаним у стовпчик, щоб діти могли продовжити кожен рядок, написавши назви професій)

Конкурс «Відгадай професію» (3 хв)
Тепер вам потрібно прослухати опис професії. Ваше завдання – визначити за описом, про яку професію йдеться.
1.     Для цієї професії важливі такі риси: концентрація уваги, гарна пам'ять, уміння працювати з цифрами, здатність до монотонної праці, тривалого виконання одноманітних дій. Робота в приміщенні, графік роботи постійний (економіст)
2.     Для цієї професії важливі урівноваженість, висока працездатність, гарна оперативна пам'ять (особливо зорова), швидкість мислення, уміння приймати рішення в аварійній ситуації, дисципліна. Любов до авіації. Робота в приміщенні, по змінах (авіадиспетчер).
3.     Ця професія вимагає гарного уміння працювати руками, прекрасної координації, відчуття кольору, уміння бути уважним. Необхідне гостре око, художня уява, естетичний смак, акуратність, уміння працювати з людьми і визначати їхні смаки, побажання, звички (кравець).
4.     Для цієї професії важливо мати такі риси: фізичну витривалість, уміння переконувати інших. Робота вимагає любові до природи, спостережливості, знання природничих наук. Працюють у приміщенні і в польових умовах. Графік роботи гнучкий, можливі тривалі відрядження (еколог)
5.     Ця професія вимагає такту, вміння ладнати з людьми, здатності переносити тривалу одноманітну роботу, фізичної витривалості, знання автотехніки, гарної зорової пам’яті, швидкої реакції, уміння швидко рахувати і приймати рішення (водій таксі).
Конкурс «Хто це зробив?» (3 хв)
Психолог. Ось наша чарівна скринька (непрозорий пакет, в якому лежить 10 предметів різного призначення: канцтовари, посуд, іграшки тощо) у ньому різні предмети. Усі вони кимось зроблені. Ким? Представникам якої професії довелося попрацювати для цього? З якою метою? На ці запитання ви повинні відповісти протягом 3 хв. За цей час потрібно розказати про таку кількість предметів, яку ви зумієте прокоментувати. Оцінюватися буде якість коментаря і кількість предметів, про які ви зуміли розповісти. Не забувайте, що над кожним предметом працювали люди різних професій.
Завершення гри
Оприлюднення інформації про результати анкетування на початку гри і коментарі до неї (повідомляються лише дані, цікаві учасникам гри). Заповнюються «Картки досягнень» відповідно до результатів проведення конкурсів. Команда-переможниця одержує «Зірку чемпіона», інші команди – заохочувальні призи.
Проектування особистісно-професійних орієнтирів школярів (за «Щоденниками самопізнання)
 Це творче представлення учнями результатів роботи протягом усіх занять факультативу, презентація улюбленої професії. Треба придумати і зобразити герб і девіз професії (на папері за допомогою олівців), прорекламувати якийсь продукт діяльності представників цієї професії.
Підсумки заняття

Заповнення «Щоденника самопізнання»

Немає коментарів: