17 грудня 2014 р.

Особливості психічного розвитку старшокласників і виховні завдання батьків

Сім`я перше джерело, з якого починається велика ріка почуттів і переконань.
В.О.Сухомлинський
Виховання людини, виховання власних сина і доньки важлива, перша суспільна діяльність громадянина, його громадський обов`язок.
В.О.Сухомлинський
Процес виховання дітей потребує від Вас, шановні батьки, ґрунтовних і різноманітних знань, урахування психофізіологічних і вікових особливостей синів і доньок. Ці особливості - відображення
динамічного процесу психічного, фізіологічного і фізичного розвитку дитячого організму та формування духовної неповторності особистості. Досить часто Ви не розумієте потреб і запитів дітей, що викликає тривогу у Вас і протест дітей, які не хочуть з цим миритися. Проблема «батьків і дітей» завжди була актуальною. То в чому ж справа? Невже завжди такі черстві й нечутливі до своїх чад, байдужі до їх інтересів, неспроможні зрозуміти найближчих їм людей, а діти жорстокі й невдячні, грубі й егоїстичні настільки, що на всі спроби батьків щиро порозумітися з ними відповідають бездумністю й емоційною глухотою? Однозначної відповіді на ці питання годі й шукати у посібниках з педагогіки, та й у самому житті навряд чи можна знайти. Динамізм процесу настільки глибокий і багатогранний, що ігнорування одного з його складників призводить до непорозумінь, конфліктів, сімейних драм і трагедій. Ось чому так важливо, щоб Ви, батьки, мали хоча б найелементарніші знання з психофізіології, етики взаємин.
Рання юність – період життя і розвитку людини від 15 до 17 років. Це етап завершення фізичного розвитку організму: уповільнюється темп росту тіла, збільшується його вага, закінчується формування та функціональний розвиток усіх його систем і органів. Тому важливим на цьому етапі є дотримання режиму харчування, праці, відпочинку, заняття фізкультурою є обов`язковим для юнаків та дівчат. Батьки повинні виховувати у дітей потребу й уміння стежити за нормальним функціонуванням свого організму, запобігати розвитку в них шкідливих звичок. Основні види діяльності в юнацькому віці – навчання і праця. Початок трудової діяльності, необхідність вибору професії стабілізують їх пізнавальні інтереси. Істотно змінюється характер розумової діяльності юнаків і дівчат: зростає критичність мислення, розвиваються вміння аргументувати і доводити свою точку зору. В юнацькому віці розширюється коло соціальних ролей та обов`язків людини. Розвиваються вольові якості, в сфері емоцій і почуттів переважають почуття дружби і кохання. Розвивається самосвідомість і самооцінка, що дають імпульс до самовиховання. Юнацький вік – вік життєрадісності, бадьорості, ентузіазму, прагнення до активної участі в життя суспільства. У розв`язанні багатьох життєвих завдань юність потребує допомоги і керівництва дорослих. Але щоб здобутки старшого покоління стали для молоді надбанням, важливо правильно будувати взаємини між батьками і дітьми і, взагалі, з дорослими людьми. У сім`ях старшокласників має витримуватися принцип рівноправності поколінь. Юнаки й дівчата дуже болісно реагують на випадки, коли батьки не зважають на їх ініціативу і самостійність. До конфліктів між батьками й дітьми часто призводить невмілий підхід до молоді старших, які ігнорують зміну в дітях у період ранньої юності, що часто виражається в різкій і не досить переконливій критиці смаків синів і доньок, їхніх інтересів, уподобань. Водночас Ви самі, шановні батьки, ведете спосіб життя , поводження в сім`ї і поза нею далеко не завжди як взірець для наслідування.
(Ситуації для прикладу та їхній аналіз).
Отже, ми бачимо, що необдумана поведінка батька може виховати в дитячій душі жорстокість. Байдужість, невміння співчувати чужій біді. А важливою особливістю виховання дітей у сім`ї, у цьому віці, є відношення до них. Як до дорослих. В учнів старших класів є також гостра потреба відчувати свої зростаючі сили, їм властива енергія, прагнення до незалежності. В той же час вони відчувають потребу у підтримці їхньої впевненості у своїх силах при здоланні труднощів. І тут вони чекають допомоги від Вас, шановні батьки, надання якої сприяє становленню кращих взаємин між дітьми і батьками. Уважне ставлення в сім`ї дорослих до дітей, сприяє попередженню труднощів у стосунках із ними. Для того, щоб уникнути можливих ускладнень у взаєминах, Ви, батьки, повинні розібратися у причинах, а не вимагати поваги до себе. Щоб користуватися справжньою повагою і авторитетом Вам, батькам, важливо показати себе з найкращого боку. Якщо юнак чи дівчина звертається до Вас з будь-яким питанням, треба прагнути дати вичерпну однозначну відповідь. Ні в якому разі не можна підміняти пораду покаранням, намагатися насильно проникнути в душу дитини, коли вони того не хочуть. У взаєминах зі старшокласниками часто наражаєшся на інші труднощі: молодь нерідко відмовляється серйозно розмовляти про себе, порадами дорослих вона може знехтувати. Труднощі для Вас, шановні батьки, полягають у тому, що Ви не єдині порадники для своїх дітей. Для того, щоб зменшити ці труднощі, Ви повинні вміти слухати сина чи дочку, бачити перспективу розмови, обережно, щоб не образити, з`ясувати мотиви їхньої діяльності, що допомагатиме передбачити поведінку дітей, ретельно продумувати аргументи бесіди. Звідси випливає, що моральний авторитет батьків, чутливість, тактовність, повага і дружні взаємовідносини – необхідні умови успішного впливу батьків на формування особистості старшокласника.
І закінчити лекцію хотілося б словами великого педагога В.О.Сухомлинського: «Що ми залишаємо в серцях своїх дітей – залишаємо своїми справами, вчинками і почуттями? Чим ми запам`ятаємось нашим дітям, чим возвеличимо себе у їхніх очах? Є єдина могутня духовна сила, яку ні з чим не можна порівняти, яка здатна відобразити в душах наш образ – образ справжньої людської краси. Ця сила – велике багатство людського духу – любов. Будемо ж створювати це багатство своїм життям. Є вона (любов) в наших серцях – є чим виховувати дітей ».
ПАМ`ЯТКА БАТЬКАМ ПРО ПІДГОТОВКУ ДІТЕЙ ДО ЖИТТЯ
Виховання в сім`ї це виховання вчинками, діями, прикладами. А вони можуть бути або добрі, або погані. Необхідно усвідомити собі при цьому ще дві обставини. По-перше, сьогодні на практичне виховання шляхом «спостереження і засвоєння» часу стало значно менше. Раніше діти щодня бачили, як працюють їхні батько, мати, дідусь, бабуся або ж сусіди. Звичайно, світ безпосереднього переймання досвіду й уміння, зразків поведінки й вирішення проблем теперішнім дітям протягом більшості днів тижня виявляється недоступним. Родина, як правило, збирається вдома тільки ввечері, після роботи й школи, та ще у вихідні дні. Крім того і це є другою обставиною – постійно підвищуються вимоги до кваліфікації, що веде за собою подовження шкільного навчання, чим віддаляється безпосередній зв`язок з робочим середовищем. Така тривала відірваність від практики ставить перед молоддю, яка приходить на роботу цілий ряд нових, невідомих їй раніше проблем учитися відповідальності, самостійності, правильних стосунків з людьми. Коли врахувати зміни, що сталися в нашому житті, стане зрозумілим, яке складне завдання покладається на батьків. Постає багато нових запитань, про які декілька десятиліть тому й мови не могло бути. А чи замислювались Ви коли-небудь над тим, як своїх дітей підготувати до життя? Думали Ви, наприклад, чи правильно керуватися принципом: «Ми так не жили, хай хоч діти наші поживуть». А потім Ви ще й дивуєтесь, в кого те дитя таке вимогливе вдалося. Проте Ви купуєте все нові й нові іграшки, а дитина нівечить їх. І взагалі, купуючи іграшку, Ви думаєте про те, що вони покликані розвивати у дітей такі риси як спостережливість, спритність, уміння фантазувати? Чи полагодили Ви колись з дітьми якусь поламану іграшку, щоб вона довше послужила? Чи граєтесяВи взагалі зі своїми дітьми, і бесідуєте з ними про проблеми? Чи, може, вважаєте, що краще купити їм нову іграшку та й годі. Аби Вам не заважали? А пізніше що купите: магнітофон, одяг за останньою модою, задовольняючи їхній хвилинний каприз, а самі будете не в міру обмежувати себе заради них? Тоді не дивуйтесь їхньому егоїзму і нескінченним вимогам. Якщо Ви бажаєте блага своїм дітям, дайте їм трохи спізнати голоду й холоду. Ви зробили б набагато краще, якби не відкупалися від дітей, боячись, що вони вкрадуть Ваш вільний час. Адже багато своїх бажань вони могли б задовольнити, заробивши хоч трохи грошей, працюючи самостійно. Придбані речі вони б дужче шанували і, пишаючись своїм «заробітком», безперечно, щось і Вам би купили на втіху. Ви скаржитесь, що Ваш нащадок цурається праці? А чи були в нього чітко визначені обов`язки вдома по домашньому господарству? Чи привчили Ви його до різних видів праці хоча б по дому? Чи дали Ви йому, наприклад, під час ремонту в домі застосувати знання, набуті вшколі на уроках праці? Чи вистачило у Вас терпіння при його перших невдачах дати пораду, як виправити помилку і в майбутньому уникати її? Чи привчили Ви своє дитя варити, шити і взагалі вести домашнє господарство? Пам`ятайте: сина або доньку треба змалку вчити самим влаштовувати свої справи, а не робити це за них, аж поки не стануть дорослими. Щоб Ваш одинак не став егоїстом, можна цьому запобігти, якщо у Вашій родині він буде рівноправним членом колективу, де кожен мусить допомагати іншим, іти їм на зустріч і заради них від чогось відмовлятись. Не давайте своїм дітям замість розуміння і співчуття тільки речі та гроші. Тоді не бракуватиме у них розуміння вас самих – Ваших радостей і страждань. Показуйте їм приклад, як правильно витрачати вільний час. У дітей, які не знають, що їм робити під час дозвілля, псується і голова, і серце, і моральність. Допоможіть своїй дитині вибрати корисне заняття. Турбуйтеся про те, щоб дитяче серце не стало грубим, злим, холодним, байдужим у результаті виховання. Коли ж Ви не знаєте самі, що з ним робити, не нарікайте на дітей, що вони марнують час, нічого не роблячи, демонстративно нудьгують і навіть здатні зробити підлість.
Спробуємо розібратися в такому питанні: чого діти повинні навчитися в сім`ї? Спочатку назвемо загальне і найважливіше.
Сім`я повинна забезпечити дітям радісне, щасливе дитинство, а найголовніше добре підготувати їх до майбутнього життя. Це – основа батьківської любові і турботи. Виховання в сім`ї – це виховання вчинками, дією, прикладами – добрими чи поганими, їх діти запам`ятовують краще, ніж голослівні нотації. Розумні батьки завжди зуміють спрямувати життя своїх дітей до певної мети і допомогти їм у досягненні її. Вони зуміють дати їм набагато більше, у життєву путь, ніж просто матеріальне багатство. Батьки ж , які зосереджують увагу на накопиченні багатства і вбачають у цьому смисл життя, насправді дуже збіднюють внутрішній світ своїх дітей, позбавляючи їх можливості повнокровно, змістовно прожити життя. Сім`я значною мірою впливає на інтереси дітей уже тим, які зацікавлення у неї самої і на що вона їх орієнтує. Своїм прикладом батьки виховують у дітей ставлення до суспільства, до колективу, виховують бережливе ставлення до суспільної власності, до природи, формують дитячий характер.
Отже, чому дитина вчиться у сім`ї:
- передусім правильному ставленню до свого оточення – до батьків, інших членів сім`ї, родичів, сусідів, знайомих, до суспільства взагалі;
- пізнає основи життя й поведінки у суспільстві;
- освоює матеріальні й суспільні норми і звички: починає розуміти, що таке правда. Брехня, лицемірство;
- довідується, що вона має в житті найбільше цінувати, як ставитися до життя взагалі і до праці зокрема;
- вчиться працювати, розпоряджатися часом і думати над власним самовдосконаленням;
- вперше знайомиться із взаєминами між чоловіком і жінкою;
- в сім`ї дитина знаходить також любов, розуміння, відповідну допомогу на випадок невпевненості і невдач.
Пам`ятайте, батьки!
- Фізичне покарання – це показник не тільки Вашої слабкості, розгубленості, безсилля, а й педагогічного без культур`я. Ремінь та тумак вбивають у дитячому серці витонченість і чутливість, розбещують людину, одурманюють її отрутою брехні.
- Не ставте Вашу дитину в становище, коли вона вимушена оборонятися брехнею.
- Говоріть із дитиною так, щоб не залишалося ніякого сумніву в тому, що Ви керуєтеся турботою й тривогою за неї, а небажанням відмахнутися, образити.
- Будьте, навіть у дрібницях, до кінця правдивими і чесними зі своїми дітьми. Незначну домішку брехливості, штучності дуже добре помічають діти.
- Не забувайте поділитися зі своїми дітьми досягненями й невдачами, тоді й вони відкриватимуть Вам свої таємниці, чекатимуть Вашої поради, підтримки.
Пам`ятайте, батьки!

Вашу дитину виховує кожна хвилина життя, кожен куточок землі, кожен Ваш крок, слово, справа, з якими її особистість стикається ніби випадково, мимоволі.

Немає коментарів: