11 вересня 2013 р.

Виховний захiд з профорієнтаційної роботи для учнів 9 класу

ТЕМА. СВІТ ПРОФЕСІЙ – ПРАЦЯ ТА ПОКЛИКАННЯ.
Мета: підвищення рівня інформованості підлітків з питань профорієнтації, розширення їхніх знань про світ професій, ознайомлення з вимогами до людей відповідних спеціальностей та з умовами праці, допомога учням у визначенні власної життєвої траєкторії з урахуванням професійних інтересів та природних здібностей. 
Обладнання: вислови про працю, проектор, інформаційно-довідкова виставка, фотоколаж «Світ професій», «Дзеркала настрою», музичні записи, гороскоп.

ПЕРЕБІГ ЗАХОДУ
Вступ 
(Лунає пісня Юрія Антонова «Мечты сбываются»)
I. Слово вчителя.
«Ким бути?» - одне з найважливіших питань у житті. Іноді людина витрачає багато років, перш ніж знайде себе у професії. Для того, щоб не марнувати час і не покладатися на щасливий випадок у обранні майбутнього, необхідно зважити власні інтереси, нахили, риси характеру. Доцільно порадитися з батьками, вчителями, друзями. Адже відповідальний вибір професії – запорука вашого успішного майбутнього! Сьогодні ми зустрілися з вами, щоб ознайомитися із широким світом професій та навчитися правильно обирати майбутній фах.

Основна частина 
II. Прослухайте вірш Романа Сефа «Странное дело».
Странное дело, а может быть, нет:
Жил-был на свете когда-то сапожник,
Был он сапожником 45 лет,
Но про него говорили: «Художник!».
Странное дело, а может быть, нет:
Жил-был на свете когда-то художник,
Был он художником 70 лет,
Но про него говорили: «Сапожник!».
Странное дело, а может быть, нет.
Питання для обговорення
• У якому розумінні надані слова «художник», «сапожник»?
• Кого із героїв віршу можна назвати майстром, професіоналом? 
• Хто заслуговує на повагу?
• Чи бажаєте ви бути «художниками» по життю? Майстрами своєї справи? Тому сьогоднішній захід буде для вас корисним.

III. Бесіда з учнями.
— Як ви думаєте , чи давно з'явилися професії?( У глибоку давнину , коли стали розділяти працю: мисливець , землероб ... )
— Що таке професія ? (Рід занять, трудової діяльності, що вимагає певних знань і навичок та є для кого-небудь джерелом існування. Тлумачний словник української мови).
— Що таке спеціальність? (Окрема галузь науки, техніки, мистецтва і т. ін.; сфера чиєїсь діяльності або вивчення чого-небудь. || Основна кваліфікація; професія, фах).
— З ряду слів виберіть слова, що позначають професію: інженер, директор , токар , художник- модельєр, перукар , лікар-терапевт.

IV. Постановка першого проблемного питання.
— Як ви гадаєте, що необхідно робити, обираючи професію? (Відповіді учнів)
Перегляд слайду. 
Обираючи професію:
 Ознайомтесь з інформацією про світ професій та оберіть сферу діяльності, яка вас найбільше цікавить;
 Складіть реальні уявлення про свої інтереси, здібності, нахили;
 З’ясуйте, чи відповідає стан вашого здоров’я вимогам обраної професії;
 Довідайтесь, де можна здобути професію відповідної кваліфікації;
 Проаналізуйте інформацію щодо попиту обраної вами професії на ринку праці.
Сьогодні почнемо виконувати ці пункти.

V. Слово вчителя про типи професій.
Усі професії можна класифікувати за 5 групами: «Людина-Людина», «Людина-Природа», «Людина-Техніка», «Людина-Художній образ», «Людина-Знакова система».
«Людина-природа» – це жива природа, орієнтуватись у якій допомагають біологічні навчальні предмети, науки, зокрема, ботаніка, зоологія, анатомія, фізіологія, загальна біологія. Це професії, праця в яких спрямована на рослинні, тваринні організми та мікроорганізми. Але це не означає, що спеціалісти цього типу професій не пов’язані з технікою, для них вона виступає засобом, а не основним предметом праці: мікробіолог, ветеринарний фельдшер, тракторист-механізатор, оператор інкубатора на птахофабриці, технік лісогосподарства, технік-гідроміліоратор, садівник, агроном-агрохімік, агроном із захисту рослин, агроном, зоотехнік, лаборант-мікробіолог, ветеринарний лікар, лісник, інженер лісогосподарства, біолог, інженер-технолог мікробіологічного виробництва тощо. Тому тобі важливо врахувати наступне, що особливість біологічних об’єктів праці полягає в тому, що вони складні, мінливі, нестандартні. Вони змінюються за своїми внутрішніми законами. І рослини, і тварини, і мікроорганізми живуть, ростуть і розвиваються (а також хворіють, гинуть) без всіляких вихідних. Спеціалісту потрібно не просто багато “тримати в голові”, але і подумки передбачити можливі зміни в об’єктах праці. Від спеціалісті вимагається ініціатива і самостійність у вирішенні конкретних трудових завдань. Важливі також дбайливість і далекоглядність, тому що багато які зміни в тваринних і рослинних організмах можуть бути безповоротними (рослини можуть зів’янути, загинути від шкідників, можуть масово гинути домашні тварини тощо). Змінні умови праці вимагають від спеціаліста творчих вирішень завдань, які виникли.

«Людина-техніка» – це професії, праця яких спрямована на технічні об’єкти (машини, механізми, матеріали, види енергії). Орієнтуватись у професіях цього типу допоможуть навчальні предмети такі, як фізика, хімія, математика, креслення. Слід зауважити, що галузі технічних об’єктів стосуються не лише механізми, але і тканини, пластмаса, харчова сировина, напівфабрикати. Тобто всі професії, які пов’язані з обслуговуванням техніки, ремонтом, встановленням та налагодженням, керуванням підйомних і транспортних засобів, також професії виробництва й обробки металів, їх механічного складання та монтажу, а ще професії пов’язані з монтажем, ремонтом різних споруд, конструкцій тощо: електрослюсар, слюсар-ремонтник, інженер-електрик, токар, фрезерувальник, шахтар, металург, водій транспортних засобів, електрозварювальник, машиніст крану, повар, кіномеханік, швачка-мотористка, верстатник деревообробних верстатів, інженер-технолог, технік-технолог, інженер-механік, архітектор, будівельник, технік-сантехнік тощо. Технічних об’єкти можуть бути точно виміряні, точно визначені за багатьма ознаками і при їх обробці, перетворені, переміщені чи оцінці очікується та вимагається від спеціаліста точність, визначеність дій. Оскільки технічні об’єкти часто від початку до кінця створені, створюються самою людиною і оскільки в світи техніки мало моральних обмежень, то є широкі можливості для новаторства, винахідництва, технічної творчості. У зв’язку з цим технічна фантазія, здатність з’єднати і роз’єднати технічні об’єкти та їх частини – важливі умови успіху в цій галузі. Поряд із творчим підходом до справи в галузі техніки очікується і вимагається від спеціаліста виконавча дисципліна.

«Людина-людина» – це професії пов’язані з навчанням, вихованням, побутовим, торговим, медичним обслуговуванням, інформуванням людей, а також із управлінням та керівництвом людей чи колективів. Тобі в цьому допоможуть орієнтуватись такі навчальні предмети як історія, література та ті, які пов’язані з вивченням людей, суспільства. Це професії: учитель, екскурсовод, продавець, офіціант, перукар, юрист, вихователь, лікар, сестра медична, акушерка тощо. Визначитись із твоїми нахилами, інтересами до даної галузі праці допоможе твій досвід суспільно-організаторської, шефської роботи серед молодших, досвід організатора колективних, групових заходів. Найперша особливість професій цього типу полягає у взаємодії між людьми. Якщо не буде ладитись взаємодія, то і робота ладитись не буде. Друга особливість – це кожна із професій вимагає якби подвійної підготовки: потрібно навчитись і вміти встановлювати та підтримувати контакти з людьми, розуміти їх, розумітись на їх особливостях; потрібно бути підготовленим у тій чи іншій галузі виробництва, науки, техніки, мистецтва тощо. Очікується і вимагається від спеціаліста залишатись спокійним у будь-якій ситуації та вміти знайти вихід з неї, бути привітним, тактовним, уважним, здатним ставити себе на місце іншої людини, добре пам’ятати, тримати в пам’яті знання про особисті якості багатьох і різних людей, а також знаходити спільну мову з різними людьми.

«Людина-знакова система» – професії, об’єктом праці яких є різні знаки: усна та писемна мови, цифри, хімічні та фізичні символи, ноти, схеми, карти, графіки, малюнки, дорожні знаки, формули тощо. Це професії: коректор, економіст, бухгалтер, оператор, кресляр, друкарка, бібліограф, перекладач, історик, топограф, картограф, програміст, контролер-касир, фінансист, документознавець, літературний редактор тощо. Пробою сил для тебе, саме із цього типу професій може бути виконання письмових робіт з різних предметів, ведення записів, переклад з однієї мови на іншу, виконання обрахувань, підрахунків, креслень, схем. В умовах сучасної культури велику роль відіграють знаки, які не мають винахідницької схожості з предметом, який означають (слова не схожі на предмети, про які йде мова, ноти не схожі на музику, гроші не схожі на товар, математичні формули, які описують та дозволяють визначити курс літака, не схожі на літак, ні на траєкторію його руху тощо). Тому, щоб успішно тобі працювати за якоюсь із професії цього типу, потрібні особливі здібності занурюватись у світ сухих позначень, відволікатись від зовнішнього світу і сконцентруватись на тих відомостях, які несуть за собою ті чи інші знаки. Під час роботи зі знаками, як і при роботі з іншими реальностями, виникають завдання контролю, перевірки, звітності, обробки відомостей, а також завдання винаходження нових знаків та знакових систем, тобто тут також є своєрідна можливість для творчості.

«Людина-художній образ» – це професії, праця яких пов’язана із художніми об’єктами чи умовами їх створення, тобто з винахідницькою, музикальною, літературно-художньою й акторською діяльністю: художник, реставратор, дизайнер, художник-декоратор, модельєр-конструктор, артист, актор, композитор, журналіст, фотограф, концертмейстер тощо. Одна із особливостей цього типу професій полягає в тому, що значна частина трудових витрат спеціаліста залишається прихованою від стороннього спостерігача. Обираючи професії цього типу, тобі слід подумати про цю приховану сторону праці, яка може бути непосильною платою за успіх (наприклад, виступ артиста може тривати декілька хвилин, але можливо це лише тому, що щоденно і багато годин поспіль працюю над удосконаленням та підтримує на належному рівні свою майстерність тощо). Дані професії вимагають від спеціалістів художнього смаку, емоційності.

VI. Презентація професій учнями.

VII. Постановка другого проблемного питання.
— Чому, обираючи професію, ми говоримо про три «кити»: Хочу, Можу, Треба?
Зробити вірний вибір означає знайти професію, яка:
 Вам подобається;
 Відповідає вашим здібностям, знанням, стану здоров’я;
 Має попит на ринку праці та буде актуальною в майбутньому.

VIII. Візит астролога.
— Чи хочете ви дізнатися, що радять вам зірки у виборі професії?
(Лунає мелодія, астролог читає гороскоп)

IX. Гра «Вгадай професію»
1. Організовує транспортні перевезення та складування вантажів (Логістик).
2. Займається обслуговуванням клієнтів на підприємствах громадського харчування - ресторанах, кафе, пабах, нічних клубах (Кельнер. Офіціант).
3. Шпаклює і фарбує внутрішні і зовнішні поверхні будівель (Маляр).
4. Будівельний робітник, який встановлює, обслуговує і ремонтує дахи різних форм (Покрівельник).
5. Веде бухгалтерію підприємств та фінансову документацію, пов’язану із обліком видатків та прибутків (Бухгалтер). 
6. Перевіряє технічний стан причепів та автомобілів, визначає необхідность їх ремонту та техобслуговування (Автослюсар). 
7. Працює в засобах масової інформації, видавництвах, рекламних фірмах і друкарнях. Він оформлює друковані видання (Дизайнер комп'ютерного оформлення). 
8. Людина, яка проводить догляд за пальцями рук, чищення і полірування, нарощування і дизайн нігтів (Манікюрниця).
9. Придумує, вишукує і удосконалює рецепти різних страв (Шеф-кухар).
10. Він є фахівцем з товарів, займається оцінкою якості продукції (Товарознавець). 

X. Гра «Знайди кінець вислову»
Цей етап гри відбувається за принципом «лото», або за принципом «перевертнів» (вибір варіанту залежить від цільових установок учителя та рівня підготовленості учнів).
Без сокири не тесляр — не страшна робота.
Без голосу не співець, величає!
Швець без чобіт, своїм носиком живе.
Губами говори, то у сопілку не грати!
Де руки й охота, а руками роби!
Для нашого Федота а тесля без воріт.
Діло майстра а без грошей не купець.
Добре діло утіха, там скора робота.
Зароблена копійка то кипить в руках робота.
Кожна птичка без голки не кравець.
Коли є до чого жагота, коли ділові не поміха.
Коли почав орати, краща за крадений карбованець.
Відповіді:
Без сокири не тесляр — без голки не кравець.
Без голосу не співець, а без грошей не купець.
Швець без чобіт, а тесля без воріт.
Губами говори, а руками роби!
Де руки й охота, там скора робота.
Для нашого Федота не страшна робота.
Діло майстра величає!
Добре діло утіха, коли ділові не поміха.
Зароблена копійка краща за крадений карбованець.
Кожна птичка своїм носиком живе.
Коли є до чого жагота, то кипить в руках робота.
Коли почав орати, то у сопілку не грати!

XI. Обговорення висловів про працю.
«Успіх – це не ключ до щастя. Щастя – ось ключ до успіху. Якщо ви любите свою справу, то будете успішні».
«Оберіть роботу по душі, і вам не доведеться працювати ні дня у своєму житті». 

Заключна частина
XII. Створення формули успіху за допомогою простої Вена.

XIII. Рефлексія
— Чи сподобався вам захід?
— Чим допоміг?
— А зараз заповнимо «Дзеркало настрою». 
Бажаю вам успіхів у пошуках головної справи у вашому житті!
(Лунає музика)

1 коментар:

Анонім сказав...

кредитна компанія, яка надає мені кредит у розмірі 5 000 000,00 доларів Коли інші кредитні інвестори нехтують моєю пропозицією, але містер Бенджамін Лі надає мені кредит на успіх. Вони безпосередньо беруть участь у фінансуванні позики та проекті в частині інвестицій. вони надають фінансові рішення компаніям та особам, які шукають доступу до фондів ринків капіталу, вони можуть допомогти вам фінансувати ваш проект або розширити свій бізнес .. Контакт по електронній пошті :::: Також 247officedept@gmail.com або пишіть на номері Whatsapp на + 1- ( 989-394-3740)