І. Вимоги до мовлення учнів  
  Будь-яке висловлювання учнів в усній і письмовій формі (розгорнуту відповідь
  на певну тему, доповідь, опис фізичного або хімічного досліду, рецензію на
  відповідь товариша і т. ін.) слід оцінювати, враховуючи його зміст, логічну
  побудову і мовне оформлення.  
  
  
  Учні повинні вміти:  
- говорити або писати на задану тему;
 
- добирати найсуттєвіші факти і відомості для розкриття теми й основної ідеї
  висловлювання;
 
- викладати матеріал логічно й послідовно (встановлювати причинно-наслідкові
  зв'язки між фактами і явищами, робити необхідні узагальнення і висновки);
 
- правильно й точно користуватися мовними засобами для оформлення
  висловлювання;
 
- будувати висловлювання у певному стилі (розмовному, науковому,
  публіцистичному та ін.) залежно від мети та ситуації спілкування (на уроці,
  зборах, екскурсії, в поході і т. ін.);
 
- відповідати чітко, з додержанням логічних наголосів, пауз і правильної
  інтонації;
 
- оформляти будь-які письмові висловлювання акуратно
 
- додержанням орфографічних та пунктуаційних норм.
 
 
 
   
  Грамотно оформленим слід вважати висловлювання, в якому учень додержується 
- правил вимови і наголосу;
 
- правил вживання слів відповідно до їх значення й особливостей використання в
  різних стилях мови;
 
- правил утворення і зміни слів, а також утворення словосполучень і речень
  відповідно до вимог граматики;
 
- правил орфографії і пунктуації.
 
 
 
   
  Мова учнів має бути виразною, що досягається, зокрема, багатством словника,
  різноманітністю граматичних форм і конструкцій. Будь-який текст, що звучить у
  класі (і цілі уривки, і окремі речення), повинен бути прочитаний виразно.  
   
  Для мовної культури учнів важливі й такі уміння, як слухання та розуміння
  мови вчителя і товариша, уважне вислуховування інших, уміння ставити
  запитання, брати участь в обговоренні проблем і т. д.  
   
  II. Робота педагогічного колективу над здійсненням єдиних вимог до усного і
  писемного мовлення учнів  
   
  Виховання мовної культури школярів може успішно здійснюватися тільки завдяки
  цілеспрямованим і кваліфікованим діям усього педагогічного колективу.  
   
  З цією метою рекомендується:  
   
  1. Кожному вчителеві при підготовці до уроку старанно продумувати хід
  викладу матеріалу, правильність і точність усіх формулювань; грамотно і
  чітко оформляти всі види записів (на класній дошці, у шкільному журналі, в
  щоденниках учнів, у робочих планах і т. ін.).  
   
  Не допускати в своєму мовленні неправильно побудованих речень і зворотів,
  порушення норм вимови, недбалості у виборі слів і неточностей у формулюваннях
  визначень.  
   
  2. Учителям-предметникам:  
   
  Більше уваги приділяти формуванню в учнів умінь аналізувати, порівнювати,
  зіставляти вивчений матеріал, аргументувати відповідь, робити висновки й
  узагальнення.  
   
  На уроках проводити змістовну роботу, спрямовану на повноцінне сприймання
  учнями навчального тексту і слова вчителя, які є не лише основними джерелами
  навчальної інформації, а й зразками правильно оформленого мовлення. Під час
  цієї роботи доцільно пропонувати учням такі завдання, як: сформулювати тему і
  основну думку повідомлення вчителя, скласти план.  
   
  Ширше використовувати читання вголос як один з важливих прийомів формування
  культури усного мовлення учнів, як засіб емоційного і логічного осмислення
  тексту.  
   
  Наполегливо вчити школярів працювати з книгою, користуватися різноманітною
  довідковою літературою з предмета, каталогом і картотекою, добирати
  літературу з відповідної теми, правильно оформляти результати самостійної
  роботи, складати тези, конспекти, бібліографічні списки тощо.  
   
  Систематично проводити роботу над збагаченням словникового запасу учнів,
  ознайомлювати їх з термінологією предмета, який вивчається. Під час пояснення
  такі слова вимовляти чітко, записувати на дошці і в зошитах, постійно
  перевіряти засвоєння їх значення і правильне вживання в мовленні.
  Використовувати таблиці з важкими для написання і вимови словами, які
  стосуються даної навчальної дисципліни. Зміст таких таблиць поновлювати в
  міру необхідності.  
   
  Стежити за грамотністю, культурою записів у зошитах.  
   
  3. Члени педагогічного колективу повинні:  
   
  домагатися підвищення культури усного мовлення учнів, боротися з уживанням
  жаргонних, вульгарних, а також діалектних слів і висловів як на уроці, так і
  в позаурочний час;  
   
  ширше використовувати різноманітні форми позакласної роботи (олімпіади,
  конкурси, факультативні і гурткові заняття, диспути, збори і т. п.) для
  удосконалення мовної культури учнів;  
   
  ретельно перевіряти грамотність плакатів, стінних газет, оголошень, а також
  шкільної документації;  
   
  плануючи загальношкільні заходи і роботу класного керівника, передбачати
  бесіди з батьками про виконання єдиних вимог до мовлення учнів у школі і
  вдома.  
   
  Про письмові роботи учнів загальноосвітніх шкіл  
   
  Організація і контроль за всіма видами письмових робіт здійснюється на
  основі єдиних вимог до усного і писемного мовлення учнів.  
   
  1. Види письмових робіт учнів  
   
  1.1. Основними видами класних і домашніх письмових робіт учнів є навчальні
  роботи, до яких належать:  
   
  § вправи з української, російської та іноземних мов, математики, фізики,
  хімії;  
   
  § конспекти першоджерел, реферати з історії, суспільствознавства, літератури
  у класах, плани і конспекти лекцій учителів з різних предметів на уроках у
  старших класах, плани статей та інших матеріалів;  
   
  § твори і письмові завдання з української, російської мов і літератур;  
   
  § складання аналітичних і узагальнюючих таблиць, схем і т. ін. (без
  копіювання готових таблиць і схем підручників);  
   
  § записи спостережень за природою, що здійснюються в процесі вивчення
  природознавства у класі, біології, географії;  
   
  § різні види робочих записів і зарисовок у ході і результатах лабораторних
  (практичних) робіт з природознавства, біології, географії, математики,
  фізики, хімії, трудового навчання у класах (без копіювання в зошиті
  відповідних малюнків, схем з підручника).  
   
  1.2. З української, російської, іноземних мов, літератур, математики, фізики
  і хімії проводяться підсумкові письмові контрольні роботи. Поточні
  контрольні роботи мають на меті перевірку засвоєння програмового матеріалу,
  який вивчається і перевіряється; їх зміст і частота визначаються вчителем з
  урахуванням специфіки предмета, ступеня складності матеріалу, що вивчається,
  а також особливостей учнів кожного класу. Для проведення тематичних
  контрольних робіт учитель може відводити увесь урок або тільки частину його.  
   
  Підсумкові контрольні роботи проводяться:  
   
  в кінці навчальної чверті, півріччя;  
   
  Час проведення підсумкових контрольних робіт з метою попередження
  перевантаження учнів визначається загальношкільним графіком, складеним
  керівниками шкіл у погодженні з учителями. В один ро6очий день, слід давати в
  класі тільки одну підсумкову контрольну роботу, а протягом тижня — не більше двох.
  При плануванні контрольних робіт у кожному класі необхідно передбачити
  рівномірний їх розподіл протягом усієї чверті, не  
  допускаючи нагромадження письмових контрольних робіт до кінця чверті,
  півріччя. Не рекомендується проводити контрольні роботи в перший день чверті,
  в перший день після свята, в понеділок.  
   
  2. Кількість і призначення учнівських зошитів  
   
  2.1. Для виконання всіх видів навчальних робіт учні повинні мати таку
  кількість зошитів:  
   
  з української, російської мов — по 3 зошити, у тому числі один зошит для
  робіт з розвитку зв'язного мовлення (творчих робіт та переказів);  
   
  з літератур — 1 зошит;  
   
  з математики — у 4-5 класах — по 2 зошити, у 6-8 класах — по 3 зошити (2 з
  алгебри і 1 з геометрії), у 9-11 класах — 2 зошити, з них 1 з алгебри і
  початків аналізу і 1 — з геометрії;  
   
  з іноземних мов — по 2 зошити у 5-9 класах і 1— у 10-11 класах, по 1-му
  зошиту-словнику для запису іноземних слів у 5-10 класах;  
   
  з фізики і хімії — 2 зошити, один — для виконання класних і домашніх
  навчальних робіт, розв'язування задач, другий — для оформлення лабораторних,
  практичних, експериментальних робіт, робіт практикуму (він зберігається у
  кабінеті протягом року);  
   
  з біології, географії, природознавства, історії, суспільствознавства,
  астрономії, факультативів, трудового навчання і ЗВ – по 1 зошиту;  
   
  з образотворчого мистецтва – 1 зошит, альбом.  
   
  з музики – 1 нотний зошит.  
   
  2.2 Для контрольних робіт з української, російської мов, літератур,
  математики, фізики, хімії виділяються спеціальні зошити, які протягом усього
  навчального року зберігаються в школі. У зошитах з української, російської
  мов і літератур записуються види робіт і рядком нижче — їх назва.  
   
  Диктант Переказ  
   
  Золота осінь Тарасові стежки  
   
  Те саме стосується короткочасних робіт, які виконуються в зошитах для
  класних і домашніх робіт.  
   
  3. Порядок ведення зошитів учнями  
   
  Усі записи в зошитах учні повинні проводити з дотриманням таких вимог:  
   
  3.1 Писати акуратним, розбірливим почерком.  
   
  3.2 Однаково виконувати написи на обкладинці зошита: вказувати, для чого
  призначається зошит (для робіт з української мови, для контрольних робіт з
  української мови і літератури, для лабораторних робіт з фізики і т. п.),
  клас, номер і назву школи, місце знаходження школи, прізвище, ім'я учня.  
   
  3.3 Зошити учнів 4-11 класів рекомендується підписувати за таким зразком:  
   
  Зошит Зошит  
   
  для робіт з української мови для контрольних робіт  
   
  (математики) з української мови і літератури  
   
  учня 4А класу учениці 6Б класу  
   
  Будищенської загальноосвітньої Будищенської загальноосвітньої  
   
  школи І-ІІІ ступенів школи І-ІІІ ступенів  
   
  Іваненка Петра Петрусенко Оксани  
   
  Зошити з іноземної мови підписуються мовою, що вивчається, наприклад:  
   
  English Deutsch Francais Espanol  
   
  Galina Sedova Olga Karpowa Helene Popova Galina Popova  
   
  Form 5-А Klasse 5-B Classe 5-D Grado 5-Е  
   
  School 167 Schule 167 Ecole 167 Escuela 167  
   
  3.3 Залишати поля із зовнішнього боку.  
   
  3.4 При виконанні письмової роботи в 5-9 класах потрібно писати дату і назву
  місяця словами, наприклад, п'яте лютого, десяте травня, у 10-11 класах —
  цифрами на полях.  
   
  У зошитах з іноземної мови записується словами назва дня тижня, число і
  місяць. Наприклад 
:  
   
  Wendesday, the tenth of December; Donnerstag, den zehn-ten Dezember; Jeudi,
  le dix septembre; Primero de septiembre, jueves.  
   
  3.5. В
  окремому рядку вказати класна чи домашня робота, назву теми уроку, вид роботи
  (диктант, переказ, твір, вправа, задача тощо), назву зв'язного тексту.
  Наприклад:  
   
  Десяте вересня.  
   
  Класна робота.  
   
  Вправа 126 (задача 202).  
   
  3.6. Дотримуватись абзаців.  
   
  Між датою і заголовком, назвою виду роботи і заголовком, а також між
  заголовком і текстом у зошитах з української, російської і іноземної мов
  рядок не пропускати. У зошитах з математики у всіх цих випадках пропускати
  тільки 1 клітинку.  
   
  Між заключним рядком тексту однієї письмової роботи і датою або заголовком
  (назвою виду) наступної роботи у зошитах з української, російської і
  іноземної мов пропустити 2 лінійки, а у зошитах з математики — 4 клітинки (для
  відокремлення однієї роботи від іншої і для виставлення оцінки за роботу).  
   
  3.7. Акуратно виконувати підкреслювання, креслення, умовні позначення олівцем
  або ручкою, в разі необхідності — із застосуванням лінійки або циркуля.  
   
  3.8. Виправляти помилки так: неправильно написану літеру або пунктуаційний
  знак закреслювати косою лінією;  
   
  частину слова, речення — тонкою горизонтальною лінією;  
   
  замість закресленого надписувати потрібні літери, слова, речення; не брати
  неправильні написання в дужки.  
   
  4. Порядок перевірки письмових робіт учителями  
   
  4.1. Зошити учнів, у яких виконуються навчальні класні і домашні роботи,
  перевіряються:  
   
  з української, російської мов і математики у 5 класі після кожного уроку в
  усіх учнів; у 6-9 класах — після кожного уроку тільки в слабких учнів, у
  решти — не всі роботи, а лише найбільш значущі за своєю важливістю, але з
  таким розрахунком, щоб раз на тиждень зошити всіх учнів перевірялись (з
  геометрії у 6-8 класах один раз на два тижні);  
   
  у 10-11 класах з математики — після кожного уроку у слабких учнів, а у решти
  перевіряються не всі роботи, а найбільш значущі за своєю важливістю, але з
  таким розрахунком, щоб 2 рази на місяць учителем перевірялись зошити всіх
  учнів;  
   
  учителі не обмежуються лише власною перевіркою виконання учнівських робіт,
  але й використовують самоперевірку, взаємоперевірку, привчаючи таким чином
  школярів, критично ставитись до власних помилок і помилок своїх товаришів;  
   
  з іноземних мов у 5-6 класах — після кожного уроку;  
   
  у 7-10 класах — після кожного уроку тільки у слабких учнів, а у сильних — не
  всі роботи, а лише найбільш значущі за своєю важливістю, але з таким
  розрахунком, щоб раз  
  у два тижні перевірялись зошити учнів 6—8 класів і не рідше одного разу за
  навчальну чверть — зошити учнів 9-10 класів, а зошити-словники — не рідше
  одного разу на  
  місяць;  
   
  з літератури у 5-9 класах — не рідше 2-х разів на місяць; у 10-11 класах —
  не рідше одного разу на місяць;  
   
  з історії, суспільствознавства, географії, біології, фізики, хімії, трудового
  навчання і початкової військової підготовки, астрономії — вибірково, однак
  кожний зошит повинен перевірятись не рідше 1-2 рази за навчальну чверть.  
   
  4.2 Перекази і твори з української, російської мов і літератур, а також усі
  види контрольних робіт з предметів перевіряються у всіх учнів.  
   
  4.3 Перевірка контрольних робіт учителями здійснюється в такі строки:  
   
  контрольні диктанти і контрольні роботи з математики у 5-9 класах
  перевіряються і повертаються учням до наступного уроку;  
   
  перекази і твори у 5-9 класах перевіряються і повертаються учням не пізніше
  як через тиждень;  
   
  твори у 10-11 класах перевіряються не більше 10 днів;  
   
  контрольні роботи з математики у 10-11 класах, фізики, хімії і іноземної мови
  у 5-11 класах перевіряються, як правило, до наступного уроку, а при значній
  кількості робіт (більше 70) — через один-два уроки.  
   
  4.4. У роботах, які перевіряються, вчитель робить помітки і виправляє
  допущені помилки, керуючись таким принципом:  
   
  при перевірці зошитів та контрольних робіт учнів 5-11 класів з української,
  російської мов помилки на вивчені правила вчитель тільки підкреслює і
  відмічає на_полях, а виправляє їх сам учень, помилки на правила, які не
  вивчались, виправляє учитель; на полях зошита вчитель позначає орфографічні
  (І), пунктуаційні (V) помилки;  
   
  при перевірці переказів і творів у 5-11 класах (як контрольних, так і
  навчальних) позначаються (а в необхідних випадках і виправляються) не тільки
  орфографічні і пунктуаційні, але і мовні помилки та недоліки у змісті;  
   
  недоліки щодо змісту та мовні помилки підкреслюються хвилястою лінією,
  орфографічні та пунктуаційні помилки — прямою; на полях зошита вчитель
  позначає недоліки у змісті знаком 3, мовні помилки — знаком М; для
  конкретнішого виділення недоліків у змісті можна використовувати додаткові
  позначення: фактичні помилки— знаком Ф, логічні — знаком Л;  
   
  підкреслення і виправлення помилок проводиться вчителем тільки червоною
  пастою (червоним чорнилом, червоним олівцем);  
   
  перевіривши диктант, переказ або твір, учитель підраховує і записує
  кількість помилок, у диктантах через дріб вказується кількість орфографічних
  (чисельник) і пунктуаційних (знаменник) помилок. У переказах і творах
  вказується кількість мовних, орфографічних і пунктуаційних помилок;  
   
  після підрахунку помилок у встановленому порядку виставляється оцінка роботи
  (диктант: 1/0 —«5», твір і переказ: 0 — «5»; 0—1—0—«5»; у творі на
  літературну тему оцінка за зміст вважається оцінкою за літературу);  
   
  з іноземної мови у 5-11 класах помилку, допущену учнем, виправляє вчитель.  
   
  За ведення зошитів з української, російської мов і літератури оцінка
  виставляється в класний журнал кожного місяця.  
   
  4.5. Усі контрольні роботи обов'язково оцінюються вчителем із занесенням
  оцінок до класного журналу.  
   
  Самостійні навчальні письмові роботи також оцінюються. Оцінки в журнал за ці
  роботи можуть бути виставлені на розсуд учителя.  
   
  З іноземних мов у 5-6 класах оцінюються всі робота, в журнал виставляються
  оцінки за найбільш значущі. У 7-11 класах оцінюються всі роботи, що
  перевіряються, в тому числі і роботи в зошитах-словниках, у журналах виставляються
  оцінки за найбільш значущі.  
   
  З решти предметів усі роботи, що перевіряються, на розсуд учителя
  оцінюються, оцінки можуть бути виставлені у журнал.  
   
  Допущені мовні, орфографічні і пунктуаційні помилки слід ураховувати при
  виставленні оцінок з будь-якого предмета.  
   
  При оцінці письмових робіт учнів учителі керуються відповідними нормами
  оцінки знань, умінь і навичок школярів.  
   
  4.6. Після перевірки письмових робіт учням дається завдання виправити помилки
  або виконати вправи, які попереджають повторення аналогічних помилок.  
   
  Робота над попередженням помилок здійснюється у тих же зошитах, у яких
  виконувались відповідні письмові роботи.  
   | 
 
Немає коментарів:
Дописати коментар